Ce este un hipster?

0
1123
Ce este un hipster

Termenul de hipster, provenit din limba engleză, este cunoscut unei subculturi și unui trib urban tipic sfârșitului secolului al XX-lea și începutului secolului al XXI-lea în țările occidentale, caracterizat prin îndepărtarea sa de la practicile de consum cultural considerate mainstream („dominant” sau „comercial”), valorizarea culturii vintage sau retro, adică, ceea ce nu mai este la modă și ”indie” (independent).

Subcultura hipster a atins apogeul în anii 2000, în mediile urbane și boeme din clasa de mijloc, unde predominau gentrificarea. Prezența sa a fost asociată cu spații „subterane” sau alternative, uneori chiar tradiționale, precum și cu un stil de rochie foarte elegant și departe de moda comercială. Cu toate acestea, consumul cultural al hipsterilor prețuiește în special tendințele urbane americane.

Ce vestimentație poartă un hipster

Ținuta tipică de hipster poate varia, dar de obicei cuprinde salvarea modei vechi, cum ar fi pălăriile vintage, imprimeuri cu buline sau modele în carouri, ochelari de soare în stil wayfarer,. Bărbații poartă, de obicei, barbă lungă. Rezultatul este un aspect boem cu o atingere intelectuală, deoarece moda hipster nu este scutită de ”Consumul ironic”, care este un comportament tipic al acestei subculturi și constă în consumarea de produse culturale de mică valoare, ca o formă de batjocură față de produsele scumpe.

Originea și istoria termenului hipster

Termenul hipster a apărut în Statele Unite în anii 1940, iar diferite mișcări estetice și artistice au fost legate de hipsterii de la acea vreme, cum ar fi membrii generației beat, de exemplu. În general, a fost folosit pentru a numi fanii jazului. Cu toate acestea, la sfârșitul secolului al XX-lea, termenul a reapărut cu conotațiile actuale, asociate cu tinerii sub 30 de ani din clasele de mijloc și superioare, ale căror modele de consum cultural se abat de la cele stabilite și urmăresc curentul ”indie” (independent).

Atitudinea ironică și o anumită doză de narcisism au devenit tipice pentru acest trib urban, adesea considerat a fi printre primii care au avut parte de glorie, ieșind din modă în secolul XXI. În ciuda acestui fapt, prezența acestei subculturi a fost suficient de notabilă pentru a inspira o serie de cărți, manuale și abordări creative care au încercat, în mod ironic, să definească hipsterul și să-i stabilească limitele estetice.

Caracteristicile unui hipster

În general, un hipster se caracterizează prin următoarele:

  • Gustul pentru consumul ironic de conținut popular și / sau conținut considerat alternativ, indie, underground sau de a scăpa de tendințele stabilite.
  • Îmbrăcăminte excentrică, dar atentă, în care elementele apar în afara modei, cum ar fi papioane, ochelari, cămăși în carouri, imprimeuri cu buline, pălării cu boruri largi, barbă și mustăți stilizate, care amintesc de cele din secolul al XIX-lea. Hainele recondiționate sunt frecvent întâlnite la hipsteri.
  • Preferința pentru produse verzi și vegetarianism, precum și consumul responsabil și tendințele „progresive” de pe piața comercială, fără a ajunge neapărat la extrema activismului politic.
  • Evaluarea obiectelor vintage sau retro, cum ar fi playerele de înregistrări, camerele vechi și alte obiecte asociate cu moda din trecut.
  • Preferința pentru cafenele și spații de lectură, legate de o anumită „intelectualitate”, deasupra barurilor. Hipsterii erau fanii cafelei.  
  • Propunere de viață boemă, neinhibată, care respinge consumerismul și tinde să romantizeze precaritatea.

Diferențele dintre hippies și hipsteri

Hipsterii și hipioții au în comun respingerea consumerismului, sistemului capitalist și a afacerilor sale. Cu toate acestea, poziția acesteia din urmă este mult mai extremă, ajungând la punctul de a trăi în comune departe de viața urbană și de munca de birou, îmbrățișând un ideal de viață liberă, petrecută în natură, care nu pare a fi printre interesele hipsterilor, fii ai orașului și ai capitalismului contemporan.

Din punct de vedere ideologic, poziția hipsterului pare a fi cea a consumului responsabil, a activismului ecologic și a capitalismului cu față umană. În schimb, hipioții urmăresc să trăiască la marginea capitalismului industrial. În ceea ce privește modelele de modă și de consum cultural, hipioții tind mult mai mult la abandonarea modelelor estetice occidentale, astfel cultivă un aspect mult mai simplu, învecinat cu cel neglijat, aproape contrar aspectului atent vintage pe care hipsterii îl cultivă prin haine învechite.

Hipsterii nu sunt asociați cu vreo tendință politică. Cel mult se declară ecologiști, dar nu sunt militanți. De fapt, una dintre cele mai aprige critici pe care acest trib urban le primește este superficialitatea sa ascunsă sub un strat de pretinsă intelectualitate.